Inse Rail ha resultat adjudicatària en UTE del contracte de supervisió d’obres per a l’adaptació del tram Madrid-Saragossa als serveis de l’Autopista Ferroviària (AF) de l’itinerari Algesires-Saragossa.
AF és un servei de transport de mercaderies que carrega tràilers de carretera o semiremolcs, mitjançant vagons especialitzats. La iniciativa ofereix una solució logística competitiva i col·laborativa amb estalvis importants, tant en costos externs com en emissions de GEH. Les emissions de la carretera respecte al ferrocarril són 4,7 vegades superiors (estalvi anual: 620.000 t de CO₂).
Els treballs consisteixen en l’adaptació del gàlib ferroviari de túnels i passos superiors a les dimensions requerides pels semiremolcs, que faran servir el servei d’AF entre Madrid i Saragossa. Per això s’actuarà en 40 passos superiors i 26 túnels de la línia convencional, ubicats a les províncies de Madrid, Guadalajara, Sòria i Saragossa.
S’abordaran actuacions a la infraestructura, com ara l’ampliació de secció de túnels i rebaixos de plataforma; i la superestructura, amb la renovació de travesses, carrils i balast, com també drenatges i treballs d’electrificació.
En el marc de les actuacions entre Madrid i Saragossa per al desenvolupament de l’Autopista Ferroviària, també s’inclou l’ampliació fins als 750 metres útils de les vies d’apartat de les estacions d’Épila, Morés, Paracuellos-Sabiñán, Arcos de Jalón, Sigüenza, Jadraque i Humanes de Mohernando.
Aquesta actuació farà possible l’estacionament i l’encreuament de trens de longitud interoperable, i incrementarà la capacitat, l’eficiència i la competitivitat de la línia per impulsar el transport ferroviari de mercaderies.
La posada en marxa del servei de l’AF Algesires-Saragossa serà determinant per impulsar l’increment de la quota de transport ferroviari, tant a la branca central del Corredor Mediterrani com de l’Atlàntic. A més a més, reforçarà la intermodalitat a la península Ibèrica amb els trànsits entre Europa i el Marroc.
Per l’itinerari Algesires-Saragossa circularan 6 trens diaris (tres per sentit) amb camions amb origen/destinació el Marroc, als quals se sumen 2 tres diaris (un per sentit) des de Huelva a Saragossa, amb camions amb origen/destinació a les Canàries i al voltant de Huelva; i uns altres 4 trens diaris (dos per sentit) Sevilla-Saragossa, amb camions amb origen/destinació al port de Sevilla i Andalusia.
D’aquesta manera, diàriament, es faran aproximadament 12.000 km-tren i es transportaran uns 360 camions en aquest itinerari, amb la qual cosa s’evitaran 360.000 km de circulació de camions per carretera al dia.
Els serveis de l’AF Algesires-Saragossa tindran continuació des de Saragossa fins a Tarragona, a través de Lleida, un tram que uneix els nodes principals de producció i consum de la península Ibèrica, Madrid i Barcelona, i forma part dels fluxos del centre i sud amb el nord-est d’Espanya i la resta d’Europa.
Aquestes actuacions contribueixen a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) 8, dirigit a promoure el creixement econòmic sostingut, inclusiu i sostenible; i 9, que té entre les seves metes el desenvolupament d’infraestructures fiables, sostenibles, resilients i de qualitat.
Ampliació del tramvia de la Diagonal. (Barcelona)
Coordinació de les obres del metro de Màlaga per al lliurament al concessionari i supervisió de la posada en marxa