Actualment, no es coneixen amb prou precisió els límits de capacitat de càrrega d’aquesta mena de ponts amb el pas de trens cada vegada més ràpids i pesats, per la qual cosa cal que la tecnologia de prevenció s’adeqüi a aquests avenços.
Les singularitats que presenten aquestes tipologies i el seu context temporal, han donat lloc a una certa absència d’interès pel desenvolupament de tècniques modernes que en facilitin el manteniment. Tanmateix, hi ha en servei un nombre considerable que, per altra banda, de manera creixent, van agafant interès des del punt de vista del seu valor com a patrimoni històric. Cal esmentar que els ponts de fàbrica suposen gairebé el 45 % de tots els ponts ferroviaris espanyols.
L’objectiu del projecte és la generació d’una nova metodologia d’auscultació per caracteritzar el comportament dinàmic d’estructures d’obres de fàbrica, de manera que es permeti el manteniment d’estructures ferroviàries de carreuats o maçoneria.
Entre els objectius específics cientificotècnics hi ha:
- Aconseguir formular una proposta de criteris que guiïn l’elecció del nivell d’excitació òptim, més la metodologia de calibratge de models preferent, per caracteritzar dinàmicament un pont de fàbrica (BiME òptim).
- Validar un procediment nou per a dues estructures representatives, i fer servir quatre nivells d’excitació, i diferents tècniques EMA i OMA per a la caracterització dinàmica.
- Establir la necessitat o no d’emprar excitació dinàmica de nivell E4, per aparició d’alguna mena de comportament no lineal.
- Establir la necessitat o no d’ajustar models no lineals FEM-DEM per reproduir el comportament dinàmic estructural.
- Comprovar, mitjançant els assajos experimentals, la proposta formulada per a l’elecció del BiME òptim.
- Proposar models lineals equivalents per a la predicció del comportament dinàmic de ponts de fàbrica.
- Demostrar la capacitat per fer una anàlisi predictiva.
La capacitat tècnica dels participants presenta una gran experiència en projectes del sector per part d’INSE RAIL acompanyat d’un gran potencial investigador per part de la Universitat Politècnica de València, amb el suport d’un component innovador i tecnològic de TRES i HAMERTEC.
Ampliació del tramvia de la Diagonal. (Barcelona)
Coordinació de les obres del metro de Màlaga per al lliurament al concessionari i supervisió de la posada en marxa