Adif Alta Velocidad ha adjudicat al consorci d’enginyeries format per Inse Rail, Grusamar, Eptisa i GOC la supervisió de les obres de la futura estació passant d’Atocha, que permetrà que els trens que surten de Chamartín facin parada a la terminal sud de la capital, a més d’ampliar la capacitat de la terminal.
El contracte de supervisió té un pressupost de 17,7 milions d’euros i un termini d’execució de 7,5 anys.
Amb aquesta actuació es completa l’ambiciós pla del gestor ferroviari per ampliar la capacitat de la xarxa d’alta velocitat i convertirà Madrid “en una gran estació de tren amb dues terminals, Atocha i Chamartín”. Connectarà el túnel d’alta velocitat que creua Madrid de nord a sud amb el traçat pel qual accedeixen els trens que procedeixen de Barcelona i Andalusia, i així permetre que puguin continuar cap a destinacions del nord de la Península.
L’estació passant, que serà subterrània, estarà situada sota l’actual Puerta de Atocha i el carrer Méndez Álvaro. Tindrà quatre noves vies i dues andanes, i la seva execució comporta “una gran complexitat tècnica”, tot i que no implicarà talls en la circulació de trens. Tindrà dues entrades: una, al nord, des de la terminal actual, i una altra més al sud per donar accés a l’entorn de Méndez Álvaro, on s’instal·larà una plataforma d’intermodalitat per a taxis, VTC i vehicles particulars. A més, es remodelarà la part nord de Puerta de Atocha.
S’articularà en diversos nivells: a la cota de 600 metres d’altitud se situaran les andanes; per damunt, a 607 metres, se situaran dues sales d’embarcament al nord i al sud, i les seves passarel·les de comunicació. En un pis superior, a 611 metres, se situarà el vestíbul sud de Méndez Álvaro, inclosa la borsa de taxis; i a 624 metres es connectarà amb la planta primera del vestíbul de sortides de Puerta de Atocha. L’estació subterrània es completa amb una claraboia central i un mur cortina.