Adif ha impulsat una nova inversió, per un import superior als 22,3 milions d’euros, per avançar en la modernització de la infraestructura i les instal·lacions ferroviàries de la línia d’ample convencional Barcelona-Girona-Portbou.
Aquesta inversió es destinarà a la instal·lació d’un nou sistema de seguretat i comunicacions en el tram Figueres-Portbou, actuació inclosa en el Pla de Rodalies.
Concretament, s’implantarà l’anomenat sistema de Bloqueig Automàtic Banalitzat (BAB) en aquest trajecte. Aquest equipament, d’última generació, permet la circulació per tots dos sentits en qualsevol de les vies indistintament.
Alhora que s’incrementen les condicions de capacitat de l’explotació ferroviària, s’aconsegueix més operativitat i flexibilitat en la circulació de trens, i augmenta la fiabilitat de les instal·lacions i la regularitat del trànsit. També s’incrementa la velocitat comercial i disminueix l’afectació en cas d’incidència.
Inse Rail, en consorci amb Airtren, serà l’encarregada d’executar els serveis per a l’assistència tècnica durant la realització dels treballs.
El termini d’execució estimat és de 25 mesos, dels quals 6 corresponen a la redacció i aprovació del projecte i els altres 19 mesos a la realització de les obres.
Entre les principals operacions destaca la dotació de noves instal·lacions per als sistemes informàtics de gestió i regulació del trànsit, així com per als equipaments de detecció del tren, ASFA (Anunci de Senyals i Frenada Automàtica) digital, senyalització LED fixa i lluminosa i la integració de les instal·lacions en el Control de Trànsit Centralitzat (CTC) de Barcelona.
També s’inclouen actuacions en el sistema de subministrament d’energia a les futures instal·lacions i treballs addicionals de canalitzacions i obres civils auxiliars.