Adif ha contractat el servei d’assistència tècnica per al seguiment i control de les obres per a l’emissió de les noves freqüències Asfa Digital dels aspectes de preanunci de parada, anunci de precaució i control de zona límit de parada al consorci format per Airten I Inse Rail.
El projecte reforçarà la seguretat en ampliar el control del tren al llarg de la línia i automatitzar les indicacions. Per a això s’hi instal·laran noves balises digitals del tipus L5, L6 i dobles L7, que permeten la funcionalitat de fase 2 al sistema Asfa en el seu conjunt.
Fins ara, en la fase 1, les indicacions de preanunci de parada i anunci de precaució es donen amb la balisa a L1 juntament amb la indicació d’anunci de parada al senyal, i és el maquinista qui ha de seleccionar a l’equip de bord la indicació que correspongui a l’aspecte de senyal pel qual passarà i que estarà veient.
Per evitar errors i fer una conducció més eficient, les noves balises digitals donaran les freqüències L5 i L6 indicant el preanunci de parada i anunci de precaució automàticament a bord sense intervenció del maquinista, i deixarà la L1 exclusivament per a la indicació de l’anunci de parada. Aquesta és l’anomenada fase 2 del funcionament de l’Asfa.
Eines
El consorci adjudicatari ha proposat l’ús de l’eina informàtica Daco, una aplicació desenvolupada especialment per a les assistències tècniques de les obres d’instal·lacions, que parteix de l’aplicació SIFER d’inspecció i registre en base de dades d’instal·lacions tècniques ferroviàries amb geoposicionament de fotografies, i dels documents associats, ja utilitzada per a l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària.
A més, s’utilitzarà el simulador de marxa del tren Asfa Tool com a eina per al control del disseny que vigilarà la correcta ubicació de les balises Asfa a la línia i que no hi hagi problemes d’imbricació amb altres balises que puguin pertorbar el control de la velocitat del tren.