R+D+i

ASFATOOL. Disseny i desenvolupament d’una eina programari que permeti analitzar, calcular i validar els sistemes ASFA als ferrocarrils convencionals.

CDTI

PaIs: Espanya

Any: 2020-2021

L’evolució del sistema ASFA al sistema digital ASFA ha millorat considerablement la seguretat ferroviària a Espanya, amb la qual cosa es facilita la feina dels conductors a l’hora de reconèixer els senyals i senyals instal·lats al llarg dels diferents trams de via.

L’evolució del sistema ASFA al sistema digital ASFA ha millorat considerablement la seguretat ferroviària a Espanya, amb la qual cosa es facilita la feina dels conductors a l’hora de reconèixer els senyals i senyals instal·lats al llarg dels diferents trams de via.

Tanmateix, malgrat els importants avantatges que s’han aconseguit amb aquesta evolució, el sistema ASFA Digital no s’està utilitzant en el seu màxim potencial i hi ha un elevat nombre de casos complexos en què les seccions de senyalització presenten deficiències ja sigui per excés, defectes o ineficàcia, situacions basades en el material rodant que viatja sobre aquestes. Això pot donar lloc a situacions en què els vehicles no puguin adaptar-se en el temps a les condicions de la via, i les condicions indicades per la senyalització, i generar situacions perilloses que poden derivar en incidències i fins i tot tragèdies ferroviàries com la que va ocórrer amb el descarrilament de l’Alvia tren prop de Santiago de Compostel·la el 2013.

A fi de resoldre les limitacions de seguretat actuals que afecten el sistema ASFA Digital, i atesa la importància d’aquest tema per l’ús extensiu d’aquest sistema en l’àmbit nacional, les empreses INSE RAIL i AIRTREN s’estan donant suport mútuament en recerca i desenvolupament per engegar una cooperativa. Un projecte el principal objectiu del qual és dissenyar i desenvolupar una nova aplicació d’alt rendiment que permetrà utilitzar les dades associades a la geometria de la pista i els límits del trànsit, en els seus formats més habituals, i les característiques dels vehicles, que cal controlar, en nous algorismes de simulació per al càlcul i la verificació dels sistemes de senyalització en ferrocarrils convencionals.

L’eina que s’obtingui facilitarà la validació dels sistemes ASFA en matèria de seguretat, considerant tant la infraestructura com les característiques del material rodant que hi transita, quant a grandària, velocitat i nombre (avaluant situacions de gestió del trànsit).

Aquest programari permet a INSE RAIL i AIRTREN mantenir-se com a enginyeries punteres en la validació de sistemes ferroviaris i en l’estudi de la seguretat dels trams ferroviaris convencionals, que encara representen el nombre més gran de quilòmetres a Espanya i a la resta del món.