R+D+i
HAMMER: Sistema de seguiment estructural d’infraestructures ferroviàries basat en resposta dinàmica.
CDTI
Pais: Espanya
Any: 2016-2017
L’estudi del comportament vibratori dinàmic dels ponts ferroviaris ha adquirit una importància creixent des de la construcció de les primeres línies d’alta velocitat. Això es deu al fet que els trens que es mouen a velocitats superiors a 200 km/h introdueixen altes freqüències d’excitació que poden generar fenòmens de ressonància que han tingut greus conseqüències en un altre tipus d’estructures en el passat.
L’estudi del comportament vibratori dinàmic dels ponts ferroviaris ha adquirit una importància creixent des de la construcció de les primeres línies d’alta velocitat. Això es deu al fet que els trens que es mouen a velocitats superiors a 200 km/h introdueixen altes freqüències d’excitació que poden generar fenòmens de ressonància que han tingut greus conseqüències en un altre tipus d’estructures en el passat.
Per garantir l’adequada funcionalitat i seguretat dels ponts ferroviaris, la instrucció sobre inspeccions tècniques (ITPF-05) estableix els estàndards que cal seguir en les proves de càrrega obligatòries per a l’acceptació de noves obres. En aquest sentit, especifica que les proves de càrrega que reprodueixin els estats de càrrega més desfavorables han de fer-se en tots els ponts ferroviaris amb llums superiors a 10 m, i que aquestes proves de càrrega han de ser tant estàtiques com dinàmiques i a diferents velocitats.
D’acord amb això, els assajos dinàmics han de fer-se a velocitats pròximes a la velocitat de ressonància, que seria la situació més desfavorable quant a la resposta dinàmica de l’estructura. Tanmateix, la velocitat màxima constant a què es pot arribar, tenint en compte les condicions durant els assajos de càrrega per a l’acceptació de les obres (inclosos els requisits de seguretat que cal respectar), normalment es troba entre 60 i 100 km/h. En la majoria dels casos, aquestes velocitats seran molt més baixes que les velocitats de ressonància, que poden estar més prop de la velocitat màxima de la línia.
Inse Rail, en col·laboració amb el CDTI (Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial / Centre de Desenvolupament Tecnològic Industrial) i l’empresa TELICE van desenvolupar el projecte HAMMER per brindar una solució tecnològica innovadora capaç de facilitar i corregir les necessitats identificades en l’estudi del comportament vibratori. Per a això, desenvoluparà un sistema d’excitació per induir vibracions als ponts ferroviaris que permetrà aplicar una sèrie de tècniques per analitzar l’esmentat comportament dinàmic dels ponts ferroviaris, i així superar moltes de les limitacions i els inconvenients dels mètodes que es troben actualment disponibles. Des del punt de vista tècnic, l’objectiu és fabricar el primer prototip de sistema capaç de millorar la seguretat, funcionalitat i coneixement de l’evolució en el temps (conservació) dels ponts ferroviaris.
Ampliació del tramvia de la Diagonal. (Barcelona)
Coordinació de les obres del metro de Màlaga per al lliurament al concessionari i supervisió de la posada en marxa